YARIM BIRAKTIKLARIMIZ / WHAT WE LEFT UNFINISHED
2019 / 71’ / DCP / Renkli Colour Siyah&Beyaz B&W / ABD USA Afganistan Afghanistan Katar Qatar
Yönetmen / Director: Mariam Ghani
Müzik / Music: Qasim Naqvi
Görüntü Yönetmeni / Cinematography: Adam Hogan
Kurgu / Editing: Ian Olds
Yapımcı / Producer: Mariam Ghani, Alysa Nahmias
Yapım / Production: Indexial Films, Ajna Films
Dağıtım / Distribution:Wide House, Matthias Angoulvant
Telefon / Phone: +33 6 83221806
E-Posta / E-Mail: ma@widemanagement.com
Web : www.widemanagement.com
Özet / Summary
“Yarım Bıraktıklarımız”, Komünizm döneminde (1978-1991) Afganistan’da çekimlerine başlanıp bitirilemeyen beş uzun metraj filmin inanılması güç fakat son derece gerçek öyküsünü anlatıyor – filmler silah olarak kullanılmaya başlandığında, filmleri yapanlar da hedef haline gelir, ve sürekli değişen siyasi rejimlerin hayalleri beyazperdeye düşen öykülerle karışmaya başlar. Yarım Bıraktıklarımız , aynı zamanda, sinemayı, hayatlarını sanat uğruna tehlikeye atacak kadar seven ve birbirine bağlı bir grup Afgan sinemacının öyküsünü de beyazperdeye taşıyor. Söz konusu sinemacılar, devlet müdahalesine, sansür kurullarına, sınırlı imkanlara, silahlı muhalefete ve neredeyse hiç kesilmeyen tutuklanma ve hatta ölüm tehditlerine rağmen, otoriteyle uzlaşmaz filmler yapmaya devam etmiş ve gerçekçi, hayata değgin düşüncelerinden vazgeçmemişlerdir. Yarım Bıraktıklarımız ’ın konu aldığı beş filmin – The April Revolution (1978), Downfall (1987), The Black Diamond (1989), Wrong Way (1990) ve Agent (1991) – çekimleri tamamlanmış fakat filmler ya devlet tarafından iptal edilmiş ya da yapımcıları tarafından yarım bırakılmıştır. Montaj masasına gelemeyen filmler, böylece sansür makasının gazabından da korunmuştur. Hepsi kurmaca da olsa, filmlerin her biri, dönemin belirli bir çehresine tanıklık etmektedir.
“Yarım Bıraktıklarımız”, bu kayıp filmlerin tozlu raflardan indirilmiş ham çekimlerini restore ederek, filmlerin (çekimler sırasında sürekli görevlerini değiş tokuş eden) yönetmenleri, oyuncuları ve teknisyenleri ile yapılmış yeni röportajlar ve filmlerin yönetmen ve görüntü yönetmenlerinin, filmlerin orijinal mekanlarında yaptıkları yeni çekimlerle bir araya getiriyor. Yönetmenler nasıl aksiyon sahnelerinde gerçek mermiler kullanıp casus rollerini eski ajanlara vermiş veya Komünist darbeyi yeniden canlandırırken ordudan ve hava kuvvetlerinden destek alıp tanklar ve füzeler kullanmaktan imtina etmemişse, Yarım Bıraktıklarımız da aynı şekilde, kurmaca ve tarihi aynı potada eritiyor. Eserlerin sahipleri kurmaca öyküleri nasıl ördüklerini, kurmacaların ne kadarının hakikat olduğunu ve bazen de çekimler sırasında kurmacanın nasıl gerçeğe dönüştüğünü açıklamak için kamera karşısına geçiyorlar. Ve nihayetinde, Afgan sinemacıların Komünist rejim tarafından gördükleri destek için ödedikleri bedelleri, karşı karşıya kaldıkları tehlikelere rağmen niçin yollarına devam ettiklerini ve niçin, her şeye rağmen, filmlerinin, bugünün Afgan toplumunu parçalayan ayrımlara çare olabileceğine inandıklarını da anlıyoruz.
WHAT WE LEFT UNFINISHED tells the incredible and mostly true story of five unfinished feature films from the Communist era in Afghanistan (1978-1991) – when films were weapons, filmmakers became targets, and the dreams of constantly shifting political regimes merged with the stories told onscreen. It is also a story about a tight-knit group of Afghan filmmakers who loved cinema enough to risk their lives for art. Despite government interference, censorship boards, scarce resources, armed opposition, and near-constant threats of arrest and even death, they made films that were subversive and, in the filmmakers’ opinions, always “true” to life. All five films – THE APRIL REVOLUTION (1978), DOWNFALL (1987), THE BLACK DIAMOND (1989), WRONG WAY (1990), and AGENT (1991) – completed principal photography before being canceled by the state or abandoned by the filmmakers. Never edited, they escaped the final censors’ cut. And while all five films are fictional, they each record some aspect of the period.
WHAT WE LEFT UNFINISHED brings together the newly rediscovered and restored footage from these lost films with present-day interviews that reveal the behind-the-scenes stories of the filmmakers (including directors, actors, and crew members who often swapped roles), and new footage shot in the same locations by some of the same directors and cinematographers. Just as the original filmmakers did when they shot action scenes with real bullets, hired ex-agents to play spies, or restaged the Communist coup d’état with the army, air force, and an awful lot of tanks and missiles, WHAT WE LEFT UNFINISHED interweaves histories and fictions. We call on the filmmakers to explain how their fictions were constructed, how much truth was in these fictions and how true they sometimes became in their making. And ultimately, we come to understand both the price paid by Afghan filmmakers for the benefits they gained under Communism and the reasons they persisted despite the risks they faced –and why they still believe that film could save Afghanistan from the divisions tearing it apart today.
Yönetmen / Director
Mariam Ghani, Afganistan’da savaş sonrası kurucu meclisin mekân politikalarını, yeniden yapılanan Kabil’deki emlak spekülasyonlarını, gizli hapishane binalarının savaş sonrası durumlarını, savaş bölgelerinde çalışan diaspora tercümanlarını ve Afganistan’ın modernistlerinin, sanatçılarının ve entelektüellerinin unutulmuş tarihlerini işleyen projelere imza atmıştır. Mariam Ghani’nin filmleri ve enstalasyonları IFFR, CPH:DOX, transmediale, Lincoln Center, MoMA, National Gallery, Documenta, CCCB Barcelona, Moskova Garage ve Liverpool, Sharjah ve Gwangju Bienalleri gibi platformlarda seyirciyle buluşmuş, Guggenheim, Saint Louis Sanat Müzesi, Indianapolis sanat Müzesi, Arap-Amerikan Ulusal Müzesi ve Sharjah Sanat Vakfı (BAE), Devi Sanat Vakfı (Hindistan) gibi müze ve sergi alanlarının sürekli sergilerinin bir parçası olmuştur. Mariam Ghani, Afganistan başkanı Ashraf Ghani ile birlikte “Afganistan Sözlüğü”nü kaleme almış ve Pad.ma işbirliğiyle Afgan online film arşivini hayata geçirmiştir.
Mariam Ghani’s previous projects in Afghanistan have documented the spatial politics of the post-war constitutional assembly, real-estate speculations in reconstructed Kabul, afterlives of former secret prisons, diasporic translators in theaters of war, and forgotten histories of Afghan modernists, artists and intellectuals. Her films & installations have been presented by IFFR, CPH:DOX, transmediale, Lincoln Center, MoMA, the National Gallery, Documenta, CCCB in Barcelona, Garage in Moscow, and the Liverpool, Sharjah and Gwangju Biennials, and are in the permanent collections of the Guggenheim, the Saint Louis Art Museum, the Indianapolis Museum of Art, the Arab American National Museum, the Sharjah Art Foundation (UAE), and the Devi Art Foundation (India). She co-wrote Afghanistan: A Lexicon with Afghan president Ashraf Ghani and co-created the Afghan Films online archive with Pad.ma. WHAT WE LEFT UNFINISHED is her first feature.