ŞEHİTLER / HEROES ( 88’ )

Yönetmen/Director: Köken Ergun

Görüntü Yönetmeni/Cinematography: Batu Tezyüksel

Kurgu / Editing : Köken Ergun

Yapımcı / Producer : Köken Ergun

Özet/ Summary

Her yıl yüz binlerce Türk, Avustralyalı ve Yeni Zelandalı turist Gelibolu yarımadasındaki şehitlikleri ziyaret ederek, Birinci Dünya Savaşı’nın en kanlı muharebelerinden biri olan Çanakkale Savaşı’nda hayatlarını kaybeden şehitleri ve yakınlarını anarlar. Avustralyalılar ve Yeni Zelandalılar bu savaşın ulusal kimliklerinin oluşmasındaki temel unsur olduğuna inanırlarken, Çanakkale, Türkler için de milli birlik ve beraberliğin en önemli simgelerinden biridir.

Her millet için ayrı ayrı düzenlenen ve farklı anlatılara sahip rehberli turlar eşliğinde şehitlikler ve anıtlar ziyaret edilirken, her iki tarafta da duygusal anlar yaşanır. Köken Ergun iki yıl boyunca Çanakkale’de sayısız şehitlik turlarına katıldı, tur rehberlerinin anlatımlarını, seyircilerin tepkilerini, devlet kurumları tarafından her gün düzenlenen vatansever tiyatro temsillerini kaydetti ve katılımcılarla röportajlar yaptı. Ortaya çıkan film milliyetçi duyguların ‘şehitlik turizmi’ ile nasıl ayakta tutulduğunu gözler önüne seriyor.

Each year, crowds of Turkish, Australian and New Zealander tourists travel to Gallipoli, Turkey for a modern day pilgrimage. They honor their fallen soldiers who lost their lives in the Gallipoli/Çanakkale Campaign—one of the bloodiest conflicts of World War One—, which is considered as a defining moment in the establishment of the Turkish nation state as well as the beginning of national consciousness in Australia and New Zealand. With heightened emotions, they move around the historical battlefields, graves and war monuments with the help of guided tours tailored for each community.

Over the course of two years, Köken Ergun joined various Gallipoli tours, recording divergent war narratives told by different tour guides, emotional reactions of their audience, interviews with tour participants and patriotic theatre plays organised by the Turkish state. The resulting film offers a rare insight into how nationalist emotions are kept alive through a ‘tourism of martyrdom’.